Bestuur

Het Bestuur van de Nederlandse Vereniging bestaat uit zes leden. Zij stellen zich kort aan u voor. De contactgegevens van de verschillende bestuursleden vind u onderaan.

Foto Bestuur 2016
Bestuur 2016: Han, Heleen, Gerard, Milou, Ellen en Lida (vlnr).

Gerard de Braaf woont sinds 1992 in Zwitserland. Hij is geboren in Schiedam, studeerde geschiedenis in Leiden en heeft daarna een aantal jaren in Madrid gewoond, alvorens naar Bern te komen. Hier is hij sinds 1994 bij de Universiteit Bern werkzaam in de Universiteitsbibliotheek. Gerard is gescheiden, zijn laatste levenspartner Stefana is twee jaar geleden overleden. Gerard maakt sinds 2009 deel uit van het bestuur, vanaf 2010 als voorzitter.

Han van der Kleij is de vice-voorzitter. Hij is geboren in Rotterdam en in 1985 naar Zwitserland verhuisd. Hoewel wiskundige heeft hij altijd in de informatica gewerkt, sinds 2008 bij de SBB. Han heeft drie kinderen en woont met Maria in Herrenschwanden. Hij is actief in de Männerturnverein Kriegstetten en wandelt en fiets graag met Maria in resp. door Zwitserland.

Sinds 2013 is Milou Mumenthaler-van Rooyen secretaris van de vereniging. In 2003 is Milou naar Zwitserland verhuisd om te gaan samenwonen met haar Zwitserse vriend. Inmiddels is ze met hem getrouwd en heeft 2 jongens van 2009 en 2011. Naast een deeltijdbaan als projectmanager bij een adviesbureau voor kantoorplanning en verhuismanagement heeft Milou het druk met de hobby’s van de kinderen en haar eigen interessen zoals tennis en skien en alles wat met interieur te maken heeft.

Ellen Schneiter woont sinds 1964 in Zwitserland. Als tienjarige is zij met haar ouders vanuit Rotterdam naar Zwitserland verhuisd. Ellen woont nu in Biel aan de Bielersee, is getrouwd en heeft vier kinderen en twee kleinkinderen. Ellen werkt in de boekhouding. Sinds 2016 heeft Ellen als penningmeester de financiën van de Nederlandse Vereniging onder haar hoede. In haar vrije tijd leest ze veel, doet ze aan handwerken en sport ze een beetje. Maar ze beleeft vooral veel plezier aan het samenzijn met haar kinderen en kleinkinderen.

Heleen van de Velde woont samen met haar gezin sinds eind 2015 in Zwitserland en is in 2016 toegetreden tot het bestuur. Heleen is het aanspreekpunt voor activiteiten, die zij samen met de overige bestuursleden en enthousiaste leden organiseert. Heleen heeft in Nederland bij een groot ingenieursbureau gewerkt aan hoogwaterveiligheidsprojecten (zoals versterking van de Afsluitdijk en verlaging van het zomerbed van de IJssel). In Zwitserland is ze werkzoekende, en heeft ze haar handen vol aan de zorg van haar twee kinderen (0 en 2).

Lida Versteeg stelt zich voor:
Sinds 6 jaar in het bestuur van de Nederlandse Vereniging.
Functie: sociale contacten. Sinds een jaar: redactrice van het drie maal per jaar uitgegeven bulletin.
Geboren in 1942 in Arnhem Nederland.
In 1963 getrouwd met Dick.
Van 1962 tot 1963 les gegeven op een basisschool in Amsterdam Noord.
Vanaf 1963 wonen we in Zwitserland. Daarvan 40 jaar in een huis op één plek in Gümligen.

Werkzaamheden buitenshuis:
–          Kleuterleidster in een Vorschulkindergarten
–          Minivolleybaltrainster
–          Nederlandse les aan Migros Clubschulen
–          Speelmiddagen voor kinderen in vluchtelingenstatus
–          Begeleiden van voormalige drugsgebruikers op de weg naar „zonder“
–          Nederlandse Kinderclub: “In Holland staat een huis“

Waar ik me voor inzet?
Ik beschrijf in bedekte vorm graag nog niet opgeloste situaties. In de hoop dat mijn bijdrage de ogen opent voor een duurzame oplossing. Verder besteed ik mijn vrije tijd  graag aan zingen in een koor, pianospelen, hardlopen en wandelen in de bergen. In de winter skiën, alpin en langlaufen.

Contactgegevens van de bestuursleden van de Nederlandse Vereniging Bern, Fribourg, Solothurn:

voorzitter Gerard de Braaf Spiegelstrasse 10
3095 Spiegel